From

= W
Mark A. Bruzonsky g

AR 3 s

Washington

S T outlined in a previous col-
umn (SG, August 9) what will
happen on American public

television on September 6 is a testament
to the efficacy of American Jewish press-
ure group politics and general media
cowardice in this country.

The long-delayed and twice-cancelled
Days of Rage: The Young Palestinians
documentary about the Palestinian In-
tifada will finally be shown. But by the
time that happens the Public Broadcast-
ing System, PBS, will have spent about
the same $180.000 it took to make the
documentary packaging the 90-minute
film within a Zionist “wrap-around.”

This “wrap-around” is quite unique.
Not only is PBS following the
documentary with a heavily-biased panel
obviously designed to water-down the
documentary’s impact and tell Amer-
icans what they should be thinking —
rather than just let them think for
themselves.

In addition, PBS will also “prepare”
the viewers by telling them that this
particular documentary has a “point of
view” (as if most don’t) and letting the
Israeli establishment have its own say
about the Intifada in an opening 15
minutes also designed to tell viewers
what they should be thinking.

The story I've been able to piece
together of how the Panel was selected is
the epitome of how successful pressure
can be brought by pro-Israeli groups.

These fiercely competing yet loosely
co-ordinated groups — a few dozen in
total — had already managed to get
Days of Rage cancelled at least twice
before using a combination of arguments
about the films® biases with threats of
membership cancellations and funds
withholding. Most recently it was sche-
duled to be shown on June 5 and a press
release had already been issued by PBS.

But that was before the storm of
protests — letters, phone calls and be-
hind-the-scenes efforts to both discredit
the documentary itself and its director-
producer Jo Franklin-Trout. Plus the

not-so-subtle threats, of coursé. After""”

all, there are 1.7 million Jews in the New
York City area alone; and they are
among the largest givers to, and watch-
ers of, public television.

Just two weeks before the scheduled
June showing, the vice-president of
WNYC, the PBS “presenting station™ at
that time cancelled it in her own rage.

“It's one-sided,” Chloe Aaron
asserted noting that her station was
withdrawing completely from having
anything to do with Days of Rage. “It
makes no mention of how the Jews got
to Israel, no mention of the holocaust,
no mention of how the Palestinians
treated the Jews nor how the Arabs
treated the Palestinians. It's a pure
propaganda piece that I'd compare to
Leni Riefenstahl's Triumph of the Will,
Aaron concluded making reference to a
well-known Nazi propaganda film.

In response, columnists in major
newspapers — including Anthony Lewis
in the New York Times and Howard
Rosenberg in the Los Angeles Times
(both Jewish by the way and both
thoughtful critics of what has happened
with Days of Rage) — came forward to
challenge PBS for its handling of this
matter.

But was before the

that “wrap-

~

3

SRR
AR R

around” device that was finally adopted,
before the American Jewish Congress
issued a slanderous 8-page “analysis”
attacking both the documentary and its
maker, and before the decision by PBS
to ameliorate Israel's supporters by tak-
ing steps to purchase a multi-hour
Isracli-government sponsored
documentary that will probably be
shown later this year.

The idea for the wrap-around seems
to have originated with persons working
with Jewish organisations whose very
jobs entail bringing pressures on the
media on behalf of Israel. Foremost
among them was the American Jewish
Committee — the AJC, the same orga-
nisation that publishes the neo-Con-
servative Commentary magazine.

AJC’s Director of Israel and Middle
East Affairs, George Gruen, circulated
a multi-page “analysis” claiming that Jo
Franklin-Trout’s  production  “mas-
querades as a documentary,” but “in
fact, it is essentially a 90-minute political
commercial.”

“In summary,” Gruen concluded,
“the basic problem of the Franklin-
Trout documentary is that it is not really
a documentary at all. Its use of selective
quotes, carefully chosen images that
stress Israeli guilt and Palestinian inno-
cence, and its distortion of fact, make
Days of Rage not simply advocacy jour-
nalism but dishonest advocacy jour-
nalism.”

And so the panel evolved out of this
caldron of pressures and attacks with
PBS clearly afraid of the consequences
of continuing to offend the Jewish orga-
nisations.

In this context the astonishment one
would otherwise have that the new
presenting station, WNET in New York,
was even pressured out of inviting a
single Palestinian American to be on the
Panel about the Intifada becomes explic-
able. At one point they did invite Profes-
sor Edward Said, PNC member and
Professor of Comparative Literature at

'I(.Eoiumbia University — one of the most
forceful,” articidate, and presentable

Paléstinian spokésmen. But then under
thred?é 5f"%oycott from Jewish groups
and insistence that if Said appeared then
an important Israeli personality had to
be invited, PBS quietly cancelled that
invitation.

Actually the process was a bit more
subtle, they simply never called Said
back again after the initial “inquiry”
about his availability. Said only found
out he wasn’t being invited after all
when he had his office call WNET and
ask them what was going on.

Continually badgering PBS about how
bad the film was and that American Jews
had to be loudly heard in rebuttal, the
Jewish groups decided that on the Panel
should be their primary spokesman, the
current president of the Presidents Con-
ference of Major American Jewish
Organisations, Seymour Reich.

But they didn’t stop there. At the last
moment they also added a more Labour
Party oriented American Jew who had
gone to live in Israel for a few years but
recently returned to the US as corres-
pondent for The Jerusalem Post and a
grop of American Jewish weeklies —
Walter Ruby.

When questioned about the make-up
of the Panel, Ruby told me in a phone

Days of Rage

interview that as far as he was concerned
the Panel's make-up was fine and he
hadn’t thought about whether or not
there should specifically have been a
Palestinian. ‘Even more interestingly,
when George Gruen was asked his
feelings about the Panel and the whole
“wrap-around” procedure he indicated
his dehght.

Shortly after the Panel discussion was
taped in late July, Ruby then wrote a
negative article about Days of Rage
charging that “it is, as its critics have
charged, a badly flawed film, whose
producer-director has employed heavy-
handed cinematic technique to slam
home her message of advocacy for the
Palestinian cause.” So much for Ruby’s
own biases; and for PBS’s claim that he
is the “moderate™ Jewish voice.

The other Panel members chosen by
PBS are two former Reagan administra-
tion apologists for American policies (as
well as for Israel) — Donald Keys, an
extremely pro-Israeli black Republican;
and Richard Murphy, former Assistant
Secretary of State who can be described
as the quintessential “Good German” in
the sense that he simply did his job over
the past decade, though of course he

GAZETTE correspondent Mark
Bruzonsky was temporarily
detained by Israeli security on
Sunday as he was about to board a
plane for the US.

Bruzonsky, a US citizen and
chairman of the Jewish Committee
on the Mid-east was requested by
the airport security authorities to
provide a list of Palestinians he met
during his three-week visit to the
occupied Jerusalem.

himself, so he whispers now and then,
had different views.

Lastly, in search of an Arab-American
who was acceptable to the Jewish orga-
nisations yet sufficient so that PBS could
at least claim they made some attempt at
“balance,” PBS got Jim Zogby, founder
of the Arab-American Institute (AAI)
to appear. ' 1oV

Zogby, a Lebanese American well-

known for his self-promotion and for
playing all sides of the political fence in
Washington, was last mentioned in this
column back in February when he
helped to sabotage the ADC invitation
to Chairman Arafat to speak at their
annual conference.

When questioned why he allowed
himself to be used in this way as the
“kosher” Arab-American, why he didn’t
question the composition of the Panel
and insist PBS invite at least one Palesti-
nian American, Zogby has a variety of
excuses. Most of all he says he was
“misled” about the composition of the
Panel; that he wasn’t aware until the
morning of the taping of the Panel’s final
composition.

Asked why he didn’t object when he
found out, and if indeed he was misled
refuse to participate on the spot — a
move that would have forced PBS to
reconsider and to reschedule the Panel
— Zogby simply says he thought it
better not to and further notes that he
did speak with Said whom he says
encouraged him to appear. But those in
the know here in Washington are pretty
sure that Zogby jumped at the oppor-

US media
cowardice

tunity to promote himself and his own
organisation, aware of what was happen-
ing but willing to go along in order to
push himself into the limelight despite
the political costs and symbolism.

The irony of this whole matter of the
Panel, of course, is that by way of
response to  criticism that the
documentary is unbalanced PBS has
itself put together a Panel subject to the
very same criticism. But this time the
criticism is coming from Israel’s detrac-
tors and critics — and these groups have
no where near the clout as do Israel’s
friends.

But worst of all is that the PBS
capitulation takes place not only on
September 6th. It’s a general cave-in to
Jewish pressure and money; one that
people in the USA have grown used to.
But many of us had hoped — wrongly it
now seems — that the overall situation
was beginning to change with the impact
of the Intifada and the PLO peace
offensive.

The cave-in extends into future
months as well. The rumour is that as a
further concession to the Jewish groups
PBS is now close to purchasing a multi-
hour “made in Israel” TV tear-jerker
about the birth of Israel that is far more
propagandistic than anything Jo Frank-
lin-Trout ever imagined.

“Unconfirmed reports,” wrote film
critic Howard Rosenberg in the Los
Angeles Times a few weeks ago, are that
in a difficult meeting with PBS officials
from around the country an agreement
was “hammered out” that PBS will show
up to ten hours of pro-Israeli program-
me to match Days of Rage.

PBS officials vehemently deny such a
deal, yet it has been learned that a
seven-hour version of Pillar of Fire — a
documentary tracing events leading to
Israel’'s 1948 declaration of nationhood
— may be purchased for over half a
million dollars from the American distri-
butor of this Israeli Broadcasting Au-
thority white-wash of Israel’s birth.

PBS acknowledges it is considering

< Pillars of Fire but denies it is,doing so as
,a counter to Days of Rage. It has been

learned, however, the PBS is-working
with the Israeli embassy in Washington
trying to come up with arguments that
the Israeli Broadcasting Authority really
isn’'t under the control of the Israeli
government but more like the BBC in
England. It's a tough case to present as
anyone who knows the reality of the
IBA must realise.

But even if IBA actually were inde-
pendent of the Israeli government, Ho-
ward Rosenberg asked the right ques-
tion in his own commentary a few weeks
ago in the L.A. Times: “The larger
question is whether PBS should buy a
programme from any nation on a sensi-
tive topic in which that nation has a
vested interest. Would it buy a program-
me from the BBC on, say, Northern
Ireland?”

Nevertheless, don’t be surprised to
hear later in the year that Pillars of Fire
is on the way. And if so this seven hours
will be added to four hours already
scheduled when Abba Eban hosts a
multi-part series on the history of Israel
in coming months.

“T'll be real curious to see if they fecl
the need to put on a panel discussion
after that,” says Franklin-Trout.

_
T ———




